Zatriedenie tovaru je veľmi špecifická a zložitá činnosť, ktorá často predstavuje v praxi vysoké riziko dopustenia sa chýb, či už zo strany obchodníkov alebo pracovníkov colnej správy pri colnom konaní, alebo pri vykazovaní štatistiky (INTRASTAT).
Zodpovednosť za správne zatriedenie tovaru vždy spočíva na deklarantovi, okrem vydávania záväzných informácií zo strany colných orgánov, avšak i tam tieto rozhodujú na základe údajov poskytnutých, či vyžiadaných od deklaranta-žiadateľa.
Z dôvodu minimalizácie výskytu chýb v tomto procese je potrebné sa naučiť správne aplikovať zásady vyplývajúce z judikatúry (rozhodnutia o zatriedení zo strany colných orgánov a rozhodnutia súdov národných a Európskeho súdneho dvora pri sporoch a pod.)
Pri pravidelnom dovážaní danej komodity navrhujeme klientom, požiadať colný úrad Bratislava o záväznú informáciu. Daná záväzná informácia sa potom predkladá k colnému konaniu.
Pred začiatkom samotného úkonu spojeného so zatriedením tovaru potrebujeme poznať odpovede na základné otázky:
1. Čo to je?
- Nevyhnutne potrebujeme poznať presný opis tovaru. (NIE GOOGLE prehliadač, nie obchodný názov tovaru z faktúry)
- Presný opis tovaru tvorí základný predpoklad správneho colného zatriedenia.
2. Z akého materiálu to je?
- Presné materiálové zloženie dovážaného tovaru. Špecifikácia
3. Na čo to je?
- Na aký účel sa daný výrobok používa, v akej oblasti.
V Taricu je tovarový kód štruktúrovaný ako 10 miestny kód, prvých 6 miest, ktoré kód obsahuje je definovaných harmonizovaným opisom tovarov a kódovým systémom (HS). Prvé dve miesta HS reprezentujú kapitolu. Existuje 99 kapitol, ktoré sú zoskupené v skupinách podľa materiálov a použitia. Kapitoly sú zoskupené do 21 tried, trieda však nie je zohľadnená v kódovej štruktúre.
Kódy HS sú revidované každých 5 rokov. Kapitola 77 sa v súčasnosti nepoužíva a je rezervovaná na použitie v budúcnosti.
Kódy HS sú rozčlenené na 8 miestnej úrovni na kombinovanú nomenklatúru. Kombinovaná nomenklatúra je revidovaná a publikovaná každý rok podľa kódov HS. Keďže kombinovaná nomenklatúra nie je dostatočne podrobná na účely tarifnej a obchodnej legislatívy Európskej únie. 8-miestne kódy môžu byť rozčlenené na 10-miestne kódy nazývané „TARICové kódy“. Tieto kódy sú vytvárané kedykoľvek, podľa legislatívnych potrieb.
https://ekrcis.financnasprava.sk/isstinet/TARICSK/Nomenclature_B.aspx
Štruktúra číselných kódov je preto nasledovná:
- kapitola (číselný znak na 1.- 2. mieste);
- podkapitola (číselný znak na 1.- 4. mieste);
- HS harmonizovaný systém (číselný znak na 1.- 6. mieste);
- KN kombinovaná nomenklatúra (číselný znak na 7.-8. mieste);
- TARICový kód (číselný znak na 9.-10. mieste).
Príklad štruktúry z kombinovanej nomenklatúry v colnom sadzobníku:
1. úroveň – KAPITOLA
- 87 VOZIDLÁ, INÉ AKO ŽELEZNIČNÉ ALEBO ELEKTRIČKOVÉ KOĽAJOVÉ VOZIDLÁ, A ICH ČASTI A SÚČASTI A PRÍSLUŠENSTVO
2. úroveň – PODKAPITOLA
- 8703 Osobné automobily a ostatné motorové vozidlá konštruované hlavne na prepravu osôb (vozidlá iné ako sú uvedené v položke 8702), vrátane osobných dodávkových a pretekárskych automobilov:
3. úroveň – POLOŽKA HS
- 8703 10 Vozidlá zvlášť konštruované na jazdu na snehu; špeciálne vozidlá na prepravu osôb na golfových ihriskách a podobné vozidlá:
4. úroveň – PODPOLOŽKA KN
- 8703 10 11 Vozidlá špeciálne určené na jazdu po snehu, so vznetovým piestovým spaľovacím motorom (dieselovým motorom alebo s motorom so žiarovou hlavou) alebo so zážihovým piestovým spaľovacím motorom ….. 5 p/st
- 8703 10 18 Ostatné ……10 p/st
Poznámka: V tomto prípade TARIC kód priradený k daným položkám KN neexistuje